Canon VS Nikon

Jag är supersugen på att skaffa en Bra, systemkamera men det finns ju så himla mycket att välja på.
Olika modeller med bara siffror och bokstäver som skiljer på vad det är för sot och vad den kan göra, jag vill ju inte betala 5 000:- och få fel kamera?

Så ni som vet, vilket märke är bäst när det gäller ganska lättlärda systemkameror.
Nikon eller Canon?
Ni kanske till och med kan säga en bra modell?
Jag vet att jag gillar Nikon D60 men har upptäck att den är ganska svår att hitta, iallafall för mig ;)

Vilket märke/kamera är bäst och varför? Motiver ditt svar!

Glad midsommar på er mina fina läsare


Kommentarer
Postat av: Matilda Hellberg :)

Canon eos 550d är jättebra för det blir jättebra fokus och jag tycker bilderna ser så verkliga ut asså som om man har tagit bilden direkt med ögonen:p haha du kanske inte fattar men men :)

2011-06-25 @ 11:49:05
Postat av: Matilda igen :p

Och jusste jag tror man kan filma med den oxå :D

2011-06-25 @ 11:53:42
Postat av: Isa

Nikon är bra och lättförståliga kameror. D40 säljs inte längre i butik (finns att köpa nya på blocket) men den är enkel men bra :) Annars kanske D3100 :) Inte superdyr inte superbra, men funkar utmärkt till hobbyfotografering :)

Själv har jag en D40 som "lilla kameran" och en D200 som "stora kameran", men D200 är avancerad och dyr.



Sen beror ju priset på om du bara köper kamerahuset eller om du får objektiv till. Om du vill fota hästar är ett 50-200 mm eller 70-300 mm objektiv väldigt bra att ha. De som man får med kamerahuset när man köper kameran brukar vara typ 18-55 mm och det funkar ju bra till tex porträtt och innomhus, men är näst in till värdelös om man ska fota på hästtävlingar.



lite tips från mig bara :) <3

2011-06-25 @ 22:22:54
URL: http://isabellellinor.blogg.se/
Postat av: Sara

Canon Eos 500d är superbra!

Den har en stor, bra skärm, så man ser verkligen om man har fått skärpa. Knapparna är lätta att hitta och den tar jättebra bilder! Man kan filma i full HD, och det var ungefär därför som jag valde den. Sen är såklart objektiven de som spelar störst roll hur bilderna blir. Jag har etyt tips på ett objektiv, som är en kopia som man använder till Canon. Det är Tamron 55-200mm. Det passar superbra om man ska ta bilder långt bort för man kan zooma väldigt långt. Man kan även ta bilder nära men endå få skärpa.



Enligt mig så är Canon Eos 500 D en jättebra första kamera. Det är min första "riktiga" kamera, och man lär sig vääldigt fort om man har ett stort intresse för foto. Sen spelar det ock in vad man fotar i för vinklar, vilka inställningar man har osv.. Det gäller bara att hitta kameran som har "det". När man håller i kameran känner man om det är rätt eller inte. :P



2011-06-27 @ 18:35:04
URL: http://ccanter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej jag heter Cecilia Nordh-Lindsjö och det är ju såklart jag som driver bloggen. Jag skriver om helt sjukt onödiga saker, som oftast handlar om min fodervärdsponny Munsboro Joey,vänner,tävlingar och skola :)
RSS 2.0