Intervju med Emblem! (April månads ekipage)

Vad heter du och din häst? Emelie Löfström & Strong Shakiro x
Hur många år har du ridit din häst? Shakiro är född hos oss och det är jag som har ridit in och utbildat honom. Han fyller 9 år i år men vi började inte rida på honom förens han var ca 4 år, han var väldigt spinkig när han var liten så vi ville vänta lite extra. Så i 5 år har jag ridit honom.
Vad är ert bästa minne tillsammans? Oj vårt bästa minne, hmm.. Vi har hunnit med så mycket tillsammans under både inridning, utbildning och på tävlingsbanorna. Så jag kan nog inte riktigt specificera just ett ögonblick, men känslan av då vi lyckas och gör något riktigt bra tillsammans, t.ex. vinner en tävling och att då veta att vi har gått hela vägen tillsammans, gjort allting tillsammans för att uppnå det och sedan lyckats, det är en riktigt härlig känsla! 
Vad är ert sämsta minne tillsammans? Enstaka minnen sådär är som sagt svårt, men självklart har vi haft nedgångar också. Kraschat i första hindret på en tävling t.ex. och allting ramlade över oss, då blev lillstackarn rädd och till nästa klass gick vi in och tog oss iaf över första hindret, det fick gott och väl räcka den gången. Lite upp och nedgångar under utbildningen då han gärna kan få för sig att få humör och göra dumheter och sådär, men vi har kämpat och lyckats komma över allt tillsammans.
Vad är din hästs busigaste påhitt? Hehe han är busig hela tiden, alltid full med bus och nya påhitt varje dag. Då vi står på stallgången brukar han släcka lämpan med nosen, gärna flera gånger om. Han har en basketboll i hagen och saftdunkar fastknutna i boxen för att ha något att joxa med. Det finns mycket överskottsenergi och påhitt i den där knoppen!
Favorit gren? Både jag och Shakiro är nog slående överens om att det är hoppning
Vad är ni bra på? Jag tror att vi är väldigt bra på att rida mjukt och lättsamt. Det är aldrig fight eller dragkamp inblandat utan jag rider som på sytrådar och när jag är nöjd och inte behöva störa eller dra i honom så är han nöjd och trampar på under sig. På så sätt funkar det också väldigt bra inne på hoppbanan, jag ger små mjuka hjälper och han vänder på en femöring. Inga avbrott eller tvära kast, istället ett bra flyt och rhytm, det tror jag man vinner mycket på.
Tävlar ni? isf, vilka klasser? Vi tävlar 100 cm och 110 cm på lokal och regional nivå runt om Sundsvall och i västernorrland.
Skulle du ändra någonting med er (som ekipage) om du fick?, isf vad? Jag måste erkänna att jag är väldigt nöjd med oss som ekipage. Det är piggt och energiskt men alltid mjukt och lätt. Det fattas aldrig energi eller att jag behöver driva på men det är aldrig heller något slit eller hårt i munnen, det älskar jag med honom. Det jag kan önska vore bättre är isåfall att Shakiro hade ett längre och lugnare steg, det är lite mycket "skynda" i dagsläget och kan ibland bli lite kort och snabbt, men det är bara att öva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej jag heter Cecilia Nordh-Lindsjö och det är ju såklart jag som driver bloggen. Jag skriver om helt sjukt onödiga saker, som oftast handlar om min fodervärdsponny Munsboro Joey,vänner,tävlingar och skola :)
RSS 2.0